SMAK på SNOW-konferansen i Tromsø

snow

SMAK på SNOW-konferansen i Tromsø:

Hvorfor det er viktig med lokal mat og drikke på menyen og hvorfor haster det?

Det er to næringer som står overfor en kjempestor mulighet i fremtiden. En mulighet som kun kan gripes hvis de velger å samarbeide mye tettere enn det et kunde- og leverandørforhold kan løse. Og det haster.

Årets SNOW konferanse som samlet reislivsnæringen i nord, i Tromsø 8.-9. juni, var preget både av entusiasme (fordi reisende var tilbake) og dempet bekymring fordi bransjen opplever stor utfordring med mangel på personell.

Det er ikke markedet det står på
Alle pilene i prognosene som ble presentert på konferansen peker oppover. Hos noen var pilene mer ivrige enn andre, men en felles konklusjon for alle er at turistene er tilbake og flere er på tur.

Men er vi klar til å dem imot? Egentlig ikke. Pandemien har tatt en stor jafs i serviceflokken og nå står vi der med stor mangel på personell og lite interesse for næringen. Hvem vil jobbe i en næring som assosieres med stor risiko for å miste jobben?

Også matnæringen er berørt
Vi mangler kokker og servitører og mange restauranter sliter med å holde åpent. Det er en krise som er vanskelig å løse på kort tid, men vi må løse den!

Vil vi virkelig tilbake til det som var?
Nei, egentlig ikke. Masseturisme skaper stangnasjon og store miljøutfordringer over tid. Vi ser det tydelig i Troms hvor stor etterspørsel over tid har gitt vår landsdel en noe frynset rykte – det er dyrt og kvaliteten på opplevelsene står ikke i stil med prisen. Lofoten-regionene rapporterer store forsøplingsutfordringer med campingturisme, et marked som i utgangspunktet bidrar lite til verdiskapning i Nord.

Når ressursene er begrenset og etterspørselen er stor er det både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk å satse på kvalitet fremfor kvantitet. La oss heller satse på mindre turisme, men heller øke verdien og ta bedre betalt. Og det er her vi i lokal mat-og drikkenæringen kommer inn i bildet. Vi må ta større plass i reiselivsnæringen. Ikke sitte å vente på å bli invitert, men hjelpe næringen å se muligheter i matopplevelser som kan lett kombineres med natur og kulturopplevelser.

Nye muligheter åpner seg
– Gjestene som kommer hit får gode naturopplevelser som nordlys og hundekjøring. Vi har ennå en vei å gå når det gjelder å by på matopplevelser. Både reiselivsnæringa og lokale mat-og drikke produsenter vil ha stor fordel av tettere samarbeid fordi de komplementerer hverandre i å skape større opplevelser for de tilreisende. Og det vil ha en effekt på begge næringene, sier Børge Hemmingsen, Innovasjon Norge Reiseliv

Vi vet at reiselivsnæringa har store rekruteringsutfordringer og vår næring mangler kvalifiserte kokker, så her må vi være kreativ. Utvikle matprodukter og konsepter for reiselivsnæringen. Vi som jobber med SMAK har sett potensialet lenge, og nå står vi i døråpningen til en helt ny marked: Matopplevelser. Når tilreisende kommer til Nord-Norge vil de oppleve arktis. De vil oppleve spektakulære omgivelser som er verdt å stoppe for og ta bildet. De vil ha autentiske opplevelser av vår kultur og mat er kultur. Våre mattradisjoner pakket i en god historie som stimulerer alle sanser: Smak, lukt, hørsel og synet. Så la oss slutte med å gjøre maten til en hygienefaktor, som ofte ender opp i de enkleste løsninger. La oss inspirere reiselivsnæringen til å se på mat og drikke som et produkt, et konkurranse-fortrinn. Noe som skaper verdi og et omdømme vi kan være stolt av. Under SMAK uken 12.-17.sep-tember skal vi fokusere på akkurat det: Skape matopplevelser i verdensklasse og invitere publikum som produkt testere.

– Vi er overbevist om at et samarbeid mellom lokalmat-og drikkenæring og reiselivsnæringen vil løfte begge næringene. Fordi de kan utfordre hverandre på kvalitet og produktutvikling. Det vi også har sett her i dag er at de nye reisevanene til turistene åpner opp for et enormt potensial for disse to næringene og det håper vi at bedriftene tar dette til seg, sier Lena Nymark, prosjektleder i Arctic 365

Skroll til toppen