Formål
SMAK skal fremme lokal mat og nisjeprodukter fra Nord-Norge. Matfestivalen skal sette fokus på lokal råvareproduksjon og mattradisjoner, samt produksjon, servering og presentasjon av mat. Fokus på rekruttering av elever til kokkefagene er viktig. SMAK skal være en folkefest for både publikum, næringsaktører og ungdom!
SMAK er møteplassen for matinteressert publikum, produsenter, grossister, detaljhandel, serveringssteder og andre relaterte virksomheter fra hele landet.
Fakta
- Arrangert for første gang i september 2013
- Det er et årlig arrangement som arrangeres i Tromsø i uke 38
- Ca. 70 000 besøkende
- Ca. 85 individuelle utstillere
- Sagt om SMAK Nordnorsk Matfestival
- «Meget god arena for salg og matprat.»
- «Direkte kontakt med sluttbruker. Nye storkunder blir oppmerksom på våre produkter. Salgsinntektene dekker kostnadene.»
- «Flott mulighet til å møte kundene direkte. Møter andre utstillere og kolleger.»
- «Ett veldig bra arrangemang hvor vi føler oss hjemme. Det er en fantastisk måte for oss som bedrift å få markedsført produktet vårt og la flest mulig få smake det.»
- «Yrende folkemengde med interesse og nyskjerrighet for lokalmat produkter. Kan se økning i salg, for Moltas vedkommende inn med flere produkter. Molter er som å selge sand i Sahara i Finnmark og Troms, vanskelig. Egen Finnmarksstand var veldig bra. Finnmark trenger eget navnegivning felle; kun fra Finnmark.. dette er noe vi i fellesskap kan spleise på?»
- «Lite salg på stand, men veldig høy omsetning i butikken de to dagene. Vi jobbet aktivt med å få folk i butikken. Det kokte!»
Hvem står bak SMAK
Styret er strategisk sammensatt av representanter fra både blå og grønn næring, private næringsaktører og representanter fra utdanningsinstitusjoner.
Eiere
SMAK NordNorsk Matfestival eies av et utvalg NordNorske bedrifter i relevante næringer.