Program
08:30 – Registrering
09:00 – Velkommen
09:10 – Nordic Food in Future Tourism
Marie Bergsli – Rådgiver, partner og daglig leder i Mimir AS
Har internasjonale gjester noe som helst kjennskap til mat og råvarer fra Norge og Norden? Og hvilke generelle holdninger har man til maten man får servert på sin reise? Hvordan kan vi knytte Nordic Food til den attraktive nordiske livsstilen? Hvilke trender kan få betydning for mat og måltidsopplevelser i fremtiden? Marie Bergsli presenterer Nordic Food in Future Tourism.
09:50 – Kulinarisk Presentasjon
10:10 – Hvordan ble Trøndelag en verdenskjent matregion?
Aslaug Rustad – Daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS.
Oi! sin visjon er å skape «mersmak og merverdi» for Trøndelag som matregion, produsenter og samarbeidspartnere. Det betyr at utstillere på Bryggerifestivalen og Trøndersk Matfestival skal få landets beste salgsarena for sine produkt og matopplevelser.
10:50 – Pausekaffe og lefse
11:10 – PopUp Norge – Utvikling, samarbeid og innovasjon
Jannet Aksnes – Grunder og daglig leder i PopUp Norge
Hver uke inntar en ny anerkjent gjestekokk kjøkkenet på PopUp Norge’s restaurant og får en oppgave; lage sine spesialiteter med de lokale råvarene fra sesongens destinasjon. Jannet Aksnes forteller oss om å kombinere vertskap, kulturformidling, lokale mattradisjoner sammen med urban kokkekunst på en levende, smakfull og sexy måte.
11:50 – Nordnorsk matkultur som ressurs i fremtidens måltidsturisme
Anne Mette Johnsen – Avdelingsleder i Stiftelsen Norsk Mat
Hva hadde vel Parma og Champagne vært uten Parmesan og Champagne? Disse produktene er ikke bare delikatesser, men også viktige identitetsbyggere og spydspisser i reiselivssammenheng
12:20 – Kulinarisk presentasjon
12:40 – Lokalmat som konkurransefortrinn
Agnete Stensland & Natalie Lorentzen
Hva vil vi at tilreisende skal spise? Hvor viktig er lokalmat for gjestene? Og hvorfor bør vi satse på mer lokalmat i reiselivsnæringen? Agnete og Natalie vil besvare spørsmål og dele konkrete tips på hvordan reiselivsbedrifter og opplevelsesnæringen kan bruke lokalmat som konkurransefortrinn i sin virksomhet.
13:00 – Debatt
Utenlandsk arbeidskraft på kjøkkenet – mulighet eller trussel?
13:20 – Attraktivt arbeidsmiljø i restaurantbransjen
Frida Nilsson
Frida deler sine ideer og tanker for hvordan vi kan legge til rette for en positiv utvikling mot en likeverdig, attraktiv restaurantbransje med fokus på arbeidskultur, ledelse og utdanning.
13:40 – Kulinarisk presentasjon
13:45 – Info om SMAK Safari Business – tre lokasjoner, tre matkonsepter og tre historier
14:00 – SMAK Safari Business. Lokasjon 1:
Tema: Tradisjonsrik mat
15:00 – SMAK Safari Business. Lokasjon 2:
Tema: Mat på tur – det kan gjøres enkelt
16:00 – SMAK Safari Business. Lokasjon 3:
Tema: Mat i fart
17:00 – SANSIBAR – Produsentstand og mingling
19:00 – Det Nordnorske Måltid – en hyllest til det nordnorske kjøkkenet med råvarer i verdensklasse
Marie Bergsli – Nordic Food in Future Tourism
Aslaug Rustad – Daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og drikke AS
Jannet Aksnes – Gründer og daglig leder i Pop Up Norge
Anne Mette Johnsen – Avdelingsleder i Stiftelsen Norsk Mat
Natalie Lorentzen – Prosjektleder i Matriket Nord-Norge