Program

09.00: Utfordringer nå og i fremtiden i norsk reiseliv og hva betyr det for lokalt reiseliv og restauranter. – Arild Molstad
Arild Molstad er en av Norges mest bereiste skribenter, med flere hundretalls artikler i norske og internasjonale media bak seg, samt bøker om kultur, reiseliv, samfunn, natur, miljø og klimaendringer som temaer. Arilds refleksjoner får oss til å se på utviklingen i reiselivet med nye øyne.

09.40: Fra fjord og jord til bordet.Øistein Nilsen og Tani Gurra, Hurtigruten
Hurtigruten har forpliktet seg til å kjøpe de fleste av varer, mat og drikkeprodukter fra lokale leverandører, der det er mulig. Øistein og Tani deler deres historie og erfaringer med å satse på lokalmat og drikke som konkurransefortrinn.

10.00: New Arctic KitchenRasmus Holm, New Arctic Kitchen
New Arctic Kitchen er en bevegelse som kombinerer bevaring av mattradisjoner, med utvikling og inspirasjon. Ved å dele kunnskap og metoder former vi morgendagens kjøkken. Rasmus er kommunikasjonsekspert, matentusiast, gründer og initiativtaker til New Arctic Kitchen. I tillegg til å delta i det arktiske matnettverket jobber han profesjonelt med kommunikasjon, men har også drevet Nord-Europas største og mest spesialiserte ciderbar sammen med broren

10.15: Den Arktiske Smaken: Hvordan forvandle Rå Natur til Eksklusive produkter. – Tor Petter W.Christensen, Bivrost
Vil du heve opplevelsen for dine gjester? Bruk vår unikhet til å fortelle en historie! Tor Petter deler hvordan de har arbeidet med arktiske bær, røtter og planter for å komponere prisvinnende alkoholprodukter.

10.35: Matskatt

10.55: REAL Turmat fra ekstremtur med is i skjegget til nordlys safari med stjerner i øynene.Monica Mathiassen, Bærekraftsutvikler på Drytech
De siste 10 årene har vi sammen med lokalt reiseliv lyttet, lært og utviklet merkevaren REAL Turmat, med mål om at vi skal være med ut på tur og møte turistene der de har sine opplevelser. Da tar de REAL smaken med seg hjem, og er en unik drahjelp for deres eksport satsning.

11.15: Sjømat + Reiseliv = Sant! Hvordan kan salget av sjømat skape reiselyst? Presentasjon av 2 caser

11.30: Hvordan kan to næringer samarbeide om produktutvikling og innovasjon?

11.45: Matskatt

12.05: Kunsten å skape en gåsehudopplevelse.Lena Nøstdahl, Eventify
Vi utforsker hvordan dyp kundeinnsikt og opplevelsesdesign kan brukes til å skape opplevelser som engasjerer og begeistrer på en slik måte at de får hårene til å reise seg.

12:25: Lokalmat og drikke som attraksjon. Presentasjon av 2 caser

13.00: Den digitale hovmesteren – Skap gode opplevelser før gjesten kommer.
Merete Reginiussen, Kreativ Industri
Når starter egentlig en god opplevelse? Er du bevisst på historiefortelling, også i den digitale kundereisen? Kommunikasjonsleder Merete Reginiussen i Kreativ Industri er fast kursholder gjennom Innovasjon Norges kompetanseprogram for reiselivsnæringen, og har bistått bedrifter med merkevarebygging siden 2016.

13.30: Stairway to Heaven eller Highway to Hell
– Tore Fossen og Birgit L.Johansen, Perleporten kulturhus
Historien om Perleporten Kulturhus i Honningsvåg. Hvordan to lærere skapte kulturturisme i Honningsvåg.

14.00: SMAK Business Safari: Vi besøker 3 lokasjoner med 3 ulike historier og 3 ulike presentasjoner.

09.00–17.00: SANSiBar: Koblingsarena mellom mat- og drikke produsenter og opplevelsesnæringen.

Her vil produsenter få muligheten til å tilby sine produkter fra egne stands, og deltakere fra serveringsbransjen og reiselivs/opplevelsesnæringen vil få muligheten til å utforske nordnorske produkter og råvarer i ypperste klasse. I tillegg byr vi på god stemning, nye bekjentskaper og god mat og drikke.

Arild Molstad

Tor Petter W.Christensen, Bivrost

Monica Mathiassen, Bærekraftsutvikler på Drytech

Øistein Nilsen, Hurtigruten

Tore og Birgit, Perleporten Kulturhus

Skroll til toppen