Nordnorsk matmanifest lansert
Nordnorsk matmanifest lansert
Det nordnorske matmanifestet er lansert og signert. Nå starter det viktigste arbeidet: Å ta det i bruk.
– Målet med Det nordnorske matmanifestet er å styrke samarbeidet mellom landsdelens mat- og drikkeprodusenter og reiselivsnæringen, sier prosjektleder Natalie Lorentzen i SMAK. – Det er helt nødvendig for å samle alle som jobber med produksjon og servering av mat i nord rundt felles verdier.
Ideen til manifestet ble sådd for flere år siden, og det siste året har arbeidet med utformingen pågått for fullt. Onsdag 13.septeber var det duket for lanseringsfest på Radisson Blu i Tromsø.
Seks løfter
Foran produsenter, innkjøpere, representanter fra virkemiddelapparatet, reiselivsbedrifter og arrangører kunne Lorentzen presentere resultatet – et matmanifest bestående av seks løfter, som til sammen skal å feire det beste av det nordnorske kjøkkenet: De unike råvarene og menneskene som sørger for at maten kommer fra naturen til bordet.
Matmanifestet er utviklet i samarbeid med nordnorske matprodusenter og kommunikasjonsfolk, under ledelse av skuespilleren Frank Jørstad.
– Det er veldig mye engasjement og energi som ligger bak matmanifestet. Heldigvis opplever vi at alle vi er i kontakt med er motiverte, og det gjør at jeg har kjempetrua på dette. Når alle er innstilte på at vi skal jobbe sammen, er jeg sikker på at dette ikke er et dokument som bare vil havne i en skuff, sier Natalie.
For å inspirere tilskuerne til å ta matmanifestet i bruk, hadde SMAK invitert en rekke personer til å holde korte innlegg om både tidligere erfaringer og nye mål.
Et nyttig verktøy
Først ut var Aslaug Rustad. Hun er daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. Trøndelag fikk sitt eget matmanifest allerede i 2011, og har gjennom dette skapt et fellesskap som har vist hvordan mat og drikke er viktige verktøy for å utvikle en innovativ region.
– Mitt råd til dere er at dere tenker over hva matmanifestet betyr for deg og din bedrift. Bruk det som et verktøy, sier hun, og legger til at manifestet kan benyttes som en sjekkliste for eksempel i forbindelse med arrangementer, deltakelse på Grüne Woche eller lignende, sier Aslaug.
Liv Hansen, daglig leder i Halvors tradisjonsfisk, poengterte at lokal mat og drikke gir turister og andre tilreisende merverdi under deres besøk i nord: – Flere og flere er opptatt av lokalmat. Ved å tilby dette til dine gjester gir du dem minner. Og de vil huske deg, sier hun.
Tom Høgli, prosjektkoordinator i sykkelrittet Arctic Race of Norway, er enig. Han mener også at store idrettsarrangement, som tiltrekker mye oppmerksomhet, er en unik mulighet for å fremme lokale råvarer.
– For oss i Arctic Race er det viktig å levere en smak av Nord-Norge. Vi vet at landsdelen kan levere kvalitet, og vi vet at våre gjester setter stor pris på det, sier han.
Applauderte initiativet
Ungdommens fylkesråd var representert ved Luna Drecker: – Ingenting føles bedre enn nordnorsk mat. Klimahjertet mitt slår godt og fornøyd når jeg spiser kortreist – da spiser jeg med stolthet.
Også varaordfører Mats Hegg Jacobsen, Jannet Aksnes i PopUp Norge, Gudrun Gulldahl i Samfunnsløftet, Terje Theodorsen i NHO Reiseliv og Marianne Saus i Bukta applauderte initiativet i sine innlegg under lanseringen.
– Det er nå den virkelige jobben begynner, sier Gudrun Gulldahl.
Dette kan prosjektleder Natalie Lorentzen enkelt bekrefte. – For oss er det viktig å understreke at nordnorske bedrifter må TA eierskap til manifestet. Det er umulig å GI eierskap til det, sier hun.
Lanseringen ble avsluttet med signering av manifestet. Blant annet kommunen, fylkeskommunen, Innovasjon Norge, Visit Tromsø, Næringsforeningen, ulike arrangører og produsenter var til stede for å sette sitt pennestrøk under de seks løftene. – Nå er vi i gang! Smiler Lorentzen fornøyd.